Sesiuni ECDL
Sesiuni ECDL
Catalog online
Experimenteaza noul catalog online
Regulamentul de organizare si functionare
Regulament
ARIA CURRICULARĂ - TEHNOLOGII
CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII
TITLUL CURSULUI
“LIMBAJE EVOLUATE DE GESTIONARE A BAZELOR DE DATE - PL/ SQL”
CLASA A XII - a
2010
LIMBAJE EVOLUATE DE GESTIONARE A BAZELOR DE DATE
ORACLE PL/SQL
Acest curs acoperă limbajul procedural extensie a limbajului SQL. Printr-o abordare inovativa, bazata pe proiecte, elevii invata constructii procedurale logice folosind variabile, constante, instructiuni conditionale, si controale iterative.
Elevii au oportunitatea de a sustine al doilea examen necesar pentru certificarea Oracle Certified Associate.
Unitatea de invatare :Elemente de limbaj SQL
Elevii exploreaza o parte din limitarile SQL si invata de ce PL/SQL este necesar. Sunt introduse in PL/SQL cuvinte cheie definitii, si moduri optime de folosire.
Elevii invata caracteristicile limbajului de programare PL/SQL realizeaza comparatii intre acesta si alte limbaje de programare de felul C si Java.
Elevii invata structurile bloc pentru PL/SQL . Ei incep sa programeze blocuri anonime in Oracle Application Express, un mediu dezvoltare a programelor pe baza de browser web.
Descriere PL/SQL
· Diferentiere intre SQL si PL/SQL
· Explicarea necesitatii de introducere a limbajului PL/SQL
· Avantajele utilizarii PL/SQL
· Analiza diferentei dintre PL/SQL si alte limbaje de programare
Crearea blocurilor PL/SQL
· Identificarea diferitelor tipuri de blocuri PL/SQL
· Identificarea diferitelor medii de programare PL/SQL
· Crearea si executarea de blocuri anonime PL/SQL
· Mesaje output in PL/SQL
Crearea unei instrucţiuni de baza SQL incluzând ORDER BY.
· Folosirea calculelor aritmetice
· Construirea unei liste de cereri folosind aliasul unei coloane
· Aplicarea operatorului concatenare
· Folosirea instrucţiunilor condiţionale ce conţin BETWEEN, IN si LIKE
·
Recapitularea functiilor SQL de tipul single row
· Utilizarea functiilor CONCAT, SUBSTR si LENGTH pentru a manipula date de tip caracter
· Utilizarea functiilor de rotunjire si trunchere de date numerice
· Selectarea si aplicarea functiilor pentru cereri ce contin valori nule
Unitatea de invatare 2:Notiuni introductive de Pl/SQL
Aceasta sectiune introduce sintaxa, vocabularul si unitatile lexicale ale limbajul de programare PL/SQL .
Elevii invata sa defineasca variabile pentru manipularea si adunarea datelor
Elevii invata totodata despre tipuri de date suportate de PL/SQL cum ar fi integer, floating point, booleene, date, colectii si LOB .
Dupa o scurta recapitulare a functiilor sql, elevii invata cum sa incorporeze functiile SQL in limbajul PL/SQL si despre necesitatea conversiei explicite a tipurilor de date.
Folosirea variabilelor in PL/SQL:
· Indentificarea sintaxei pentru variabilele PL/SQL.
· Declararea si initializarea variabilelor in PL/SQL.
· Schimbarea valorilor atribuite variabilelor in PL/SQL.
Recunoasterea unitatilor lexicale in PL/SQL:
· Listarea si definirea diferitelor tipuri de unitati lexicale utilizabile in PL/SQL
· Descrierea identificatorilor si determinarea identificatorilor valizi
· Descrierea si identificarea cuvintelor rezervate, delimitatorilor, literalilor si comentariilor in PL/SQL
Recunoasterea tipurilor de date:
· Definirea tipurilor de date si explicarea necesitatii introducerii lor
· Listarea si descrierea categoriilor de tipuri de date
· Exemplificarea de tipuri de date (LOB) scalar, compozit si large
Folosirea datelor tip scalar:
· Declararea si folosirea datelor tip scalar in PL/SQL
· Definirea unor concepte ajutatoare pentru declararea si initializarea in PL/SQL
· Identificarea beneficiilor de ancorare a tipurilor de date cu atributul %TYPE
Recapitularea sectiunii SQL- Joins:
· Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea equijoin.
· Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea nonequijoin.
· Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea outer join.
· Construirea si executarea instructiunilor SELECT care dau un rezultat de forma produs cartesian.
Repetarea functiilor de grup si subcererilor SQL:
· Constructia si executarea unei cereri SQL care utilizeaza functiile de tip grup pentru a identifica o suma totala, o valoare medie si o valoare maxima
· Constructia si executarea unei cereri SQL care sa grupeze date bazate pe criterii specificate
· Constructia si executarea unei cereri care sa contina clauza WHERE folosind o subcerere de tip singur rand
· Constructia si executarea unei cereri care sa contina clauza WHERE folosind o subcerere de tip randuri multiple
Unitatea de invatare 3:Cursoare
Introducere asupra cursoarelor explicite:
· Cursoare explicite si cursoare implicite
· Folosirea unui cursor explicit in codul PL/SQL
· Listaea de doua sau mai multe modele pentru a declara si a controla cursoarele explicite
· Crearea de cod PL/SQL care deschide un cursor si pune o data intr-o variabila
· Utilizarea unui ciclu simplu pentru a prelua mai multe rânduri dintr-un cursor
· Scrierea codului PL/SQL care închide un cursor după preluarea datei intr-o variabila
Folosirea atributelor cursoarele explicite:
· Definirea structurii înregistrare folosind atributul %ROWTYPE
· Scrirea de cod PL/SQL pentru a procesa rândul unui set activ folosind tipurile de înregistrare din cursoare
· Preluarea informaţiilor despre starea unui cursor explicit folosind atributele cursoarelor
Ciclul FOR:
· Explicarea avantajelor folosirii ciclului FOR
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara un cursor si a-l manipula intr-un ciclu FOR
· Scrierea de cod PL/SQL care conţine un ciclu FOR
Cursoare cu parametri:
· Determinarea beneficiile folosirii parametrilor cu cursori
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula un cursor cu parametru
Folosirea cursoarelor pentru actualizare:
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a bloca rândurile folosind a funcţie potrivita
· Urmarirea efectului funcţiei NOWAIT pentru actualizarea unui cursor
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a folosi rândul curent intr-o declaraţie UPDATE sau DELETE
Folosirea mai multor cursoare:
· Necesitatea folosirii mai multor cursoare pentru a produce rapoarte
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula mai multe cursoare in cicluri incluse unul in celalalt.
· Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula mai multe cursoare folosind parametrii.
Unitatea de invatare 4:Tratarea erorilor
Pana in aceasta parte a cursului codul scris de elevi funcţionează corect atâta timp cat se complileaza corect. Totusi când programele compilate sunt executate, codul poate cauza erori neaşteptate. Aceste erori sunt denumite excepţii.
In aceasta unitate de invatare, elevii invata cum sa editeze o funcţie care gestionează excepţiile astfel incat programul sa se întrerupă când este întâlnita o excepţie PL/SQL. Aceste funcţii fac programul mai robust specificând acţiunile finale înaintea terminării blocului de comenzi.
Elevii invata cum sa folosească Serverul Oracle si excepţiile definite de utitizator. Elevii revăd scopul variabilelor si se folosesc aceste cunostiinte pentru a recunoaste efectele excepţiilor care se propaga in subprograme.
Gestionarea excepţiilor
· Descrierea avantajelor includerii excepţiilor in codul PL/SQL
· Descrierea scopului unei secţiuni EXCEPTION intr-un bloc PL/SQL
· Crearea de cod PL/SQL pentru a include o secţiune EXCEPTION
· Listarea ghidurilor pentru gestionarea excepţiilor
Determinarea excepţiilor in serverul Oracle
· Descrierea si furnizarea unui exemplu de eroare definita de serverul oracle
· Descrierea si furnizarea unui exemplu de eroare definita de programatorul PL/SQL
· Distincţia intre erorile gestionate explicit si implicit de serverul racle
· Crearea de cod PL/SQL pentru a găsi o eroare predefinita in serverul Oracle
· Crearea de cod PL/SQL pentru a găsi o eroare nepredefinita in serverul Oracle
· Crearea de cod PL/SQL sa identifice o excepţie de un cod de eroare sau de un mesaj de eroare
Găsirea excepţiilor definite de utilizator
· Crearea de cod PL/SQL pentru a denumi o eroare definita de utilizator
· Crearea de cod PL/SQL pentru a crea o exceptie
· Crearea de cod PL/SQL pentru a gestiona o excepţie
· Crearea de cod PL/SQL pentru a folosi functia RAISE_APPLICATION_ERROR
Recunoaşterea scopului variabilelor
· Descrierea regulile pentru domeniul unei variabile când variabila este inclusa intr-un bloc
· Recunoasterea unei eroari de domeniu a unei variabile când o variabila este folosita intr-un bloc
· Descrierea domeniul unei excepţii
· Recunoasterea unei eroari in domeniul unei excepţii când eroarea se afla intr-un bloc
· Descrierea efectului propagării excepţiilor in blocuri
Unitatea de invatare 5:Proceduri
Programele focalizate pe îndeplinirea anumitor sarcini si funcţii pot fi modularizate in proceduri, blocuri PL/SQL care sunt in general folosite pentru a face o acţiune. Procedurile, care au întotdeauna un nume, pot fi stocate in baza de date si accesate când sunt necesare acţiuni repetate.
In aceasta secţiune elevii creează, identifica si corectează erori in proceduri. Elevii invata sa folosească parametrii simpli pentru a introduce informaţii in proceduri. Ei invata cum procedurile PL/SQL suporta mai multe moduri parametrice care permit parametrilor nu numai sa introducă data intr-o procedura, dar si sa returneze informaţia apelând blocul PL/SQL.
In final, elevii invata cum sa şteargă procedurile si sa le vadă intr-un dicţionar.
Crearea procedurilor
· Diferenţe intre blocuri anonime si subprograme.
· Identificarea beneficiilor subprogramelor
· Definirea procedurilor
· Descrierea modalitatilor de apel a unei proceduri înregistrate
· Listarea etapelor in crearea unei proceduri
Folosirea parametrilor in proceduri
· Descrierea modalitatii prin care un parametru contribuie la o procedura
· Definirea unui parametru
· Crearea unei proceduri folosind un parametru
· Accesarea unei proceduri cu parametri
·
Parametrii de trecere
· Listarea tipurilor de parametrii
· Crearea unei proceduri care foloseşte parametrii de trecere
· Identificarea de metode pentru a folosi parametrii de trecere
· Descrierea opţiunii DEFAULT pentru parametrii
Unitatea de invatare 6:Functii
O funcţie este un bloc PL/SQL care accepta parametrii, poate fi apelat si returnează o valoare. Funcţiile seamănă foarte mult cu procedurile. Secţiunea introduce funcţii definite de utilizator, adică funcţii create de utilizator si salvate in baza de date. Elevii invata cum sa creeze si sa apeleze funcţii. Ei invata cum sa folosească funcţii in diferite parţi ale unei declaraţii SQL cum ar fi SELECT, WHERE si HAVING. In plus, ei invata cum sa şteargă funcţiile si cum sa le vadă in dicţionar. In final, elevii invata diferenţele dintre drepturile autorului si utilizatorului funcţiilor.
Crearea funcţiilor
· Definirea o funcţie înregistrata
· Crearea unui bloc PL/SQL care conţine o funcţie
· Listarea modurile in care poate fi apelata o funcţie
· Crearea un bloc PL/SQL care apelează o funcţie cu parametrii
· Listarea paşilor in crearea unei funcţii
· Descrierea diferenţelor dintre proceduri si funcţii
Folosirea funcţiilor in declaraţii SQL
· Listarea avantajelor funcţiilor definite de utilizator in declaraţii SQL
· Listarea locurile unde funcţiile definite de utilizator pot fi apelate dintr-o declaraţie SQL
· Descrierea restricţiile in apelarea funcţiilor din declaraţiile SQL
Revizuirea dicţionarului de date
· Descrierea scopurilor unui dicţionar de date
· Determinarea diferenţei dintre cele 3 tipuri de vizualizare ale unui dicţionare de date
· Scrierea declaraţiilor SQL SELECT pentru a prelua informaţii din dicţionarul de date
· Explicarea folosirii funcţiei DICTIONARY ca un motor de căutare in dicţionarul de date
Gestionarea procedurilor si funcţiilor
· Descrierea propagarii excepţiile
· Steargerea unei funcţii si a unei proceduri
· Folosirea dicţionarului de date pentru a identifica si gestiona programele înregistrate
Trecerea in revista a privilegiilor de obiect
· Listarea de mai multe privilegii de obiect
· Explicarea unei funcţia EXECUTE
· Scrierea declaraţiei SQL pentru a da si a revoca privilegiile de obiect
LIMBAJE EVOLUATE DE GESTIONARE A BAZELOR DE DATE
ORACLE PL/SQL
1.Argument
In epoca informatiei, elevii de liceu trebuie sa cunoasca schimbarile frecvente din domeniul stintei si modul in care acestea influenteaza evolutia societatii.Multe dintre aceste modificari au de-a face cu modul de organizare si depozitare a detaliilor din lumea reala.
O baza de date este o cale de a pastra aceste informatii si de a le structura pentru a avea sens si a fi utile. Pe parcursul acestui curs elevii vor fi invatati sa gandeasca modalitatea in care vor fi asezate impreuna evenimentele dintr-un studiu de caz intr-o baza de date relationala si sa faca interogari folosind limbajul PL/SQL. Elevii, in urma acestui curs, vor sti sa realizeze aplicatii diverse in care sa-si poata manifesta imaginatia, initiativa si spiritul creator. Aceste aplicatii vor fi parte din proiecte complexe ce antreneaza echipe de elevi.
Pentru elevii ce doresc sa urmeze o cariera in marketing, studii economice, tehnologia informatiei, activitati comerciale, modelarea datelor formeaza baza pentru identificarea informatiilor cheie necesare intr-o astfel de activitate si pentru dezvoltarea cunostintelor din orice ramura de continuare a studiilor.
Acest curs acopera limbajul procedural extensie a limbajului SQL. Printr-o abordare inovativa, bazata pe proiecte, elevii invata constructii procedurale logice folosind variabile, constante, instructiuni conditionale, si controale iterative.
Elevii au oportunitatea de a sustine al doilea examen necesar pentru certificarea Oracle Certified Associate.
II.
Competente specifice |
Continuturi |
1. Determinarea limitarilor limbajului SQL si descrierea avantajelor PL/SQL.
|
Elemente de limbaj SQL Descriere PL/SQL · Diferentiere intre SQL si PL/SQL · Explicarea necesitatii de introducere a limbajului PL/SQL · Avantajele utilizarii PL/SQL · Analiza diferentei dintre PL/SQL si alte limbaje de programare
Crearea blocurilor PL/SQL · Identificarea diferitelor tipuri de blocuri PL/SQL · Identificarea diferitelor medii de programare PL/SQL · Crearea si executarea de blocuri anonime PL/SQL · Mesaje output in PL/SQL
Crearea unei instructiuni de baza SQL incluzand ORDER BY. · Folosirea calculelor aritmetice · Construirea unei liste de cereri folosind aliasul unei coloane · Aplicarea operatorului concatenare · Folosirea instructiunilor conditionale ce contin BETWEEN, IN si LIKE Recapitularea functiilor SQL de tipul single row · Utilizarea functiilor CONCAT, SUBSTR si LENGTH pentru a manipula date de tip caracter · Utilizarea functiilor de rotunjire si trunchere de date numerice · Selectarea si aplicarea functiilor pentru cereri ce contin valori nule |
2. Introducerea sintaxei, vocabularului si a unitatilor lexicale ale limbajul de programare PL/SQL. Definirea variabilelor pentru manipularea si adunarea datelor. Studierea tipurilor de date suportate de PL/SQL cum ar fi integer, floating point, booleene, date, colectii si LOB .
|
Notiuni introductive de Pl/SQL Folosirea variabilelor in PL/SQL: · Indentificarea sintaxei pentru variabilele PL/SQL. · Declararea si initializarea variabilelor in PL/SQL. · Schimbarea valorilor atribuite variabilelor in PL/SQL. Recunoasterea unitatilor lexicale in PL/SQL: · Listarea si definirea diferitelor tipuri de unitati lexicale utilizabile in PL/SQL · Descrierea identificatorilor si determinarea identificatorilor valizi · Descrierea si identificarea cuvintelor rezervate, delimitatorilor, literalilor si comentariilor in PL/SQL Recunoasterea tipurilor de date: · Definirea tipurilor de date si explicarea necesitatii introducerii lor · Listarea si descrierea categoriilor de tipuri de date · Exemplificarea de tipuri de date (LOB) scalar, compozit si large Folosirea datelor tip scalar: · Declararea si folosirea datelor tip scalar in PL/SQL · Definirea unor concepte ajutatoare pentru declararea si initializarea in PL/SQL · Identificarea beneficiilor de ancorare a tipurilor de date cu atributul %TYPE Recapitularea sectiunii SQL- Joins: · Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea equijoin. · Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea nonequijoin. · Construirea si executarea instructiunilor SELECT pentru a accesa mai mult de un singur tabel folosind optiunea outer join. · Construirea si executarea instructiunilor SELECT care dau un rezultat de forma produs cartesian. Repetarea functiilor de grup si subcererilor SQL: · Constructia si executarea unei cereri SQL care utilizeaza functiile de tip grup pentru a identifica o suma totala, o valoare medie si o valoare maxima · Constructia si executarea unei cereri SQL care sa grupeze date bazate pe criterii specificate · Constructia si executarea unei cereri care sa contina clauza WHERE folosind o subcerere de tip singur rand · Constructia si executarea unei cereri care sa contina clauza WHERE folosind o subcerere de tip randuri multiple |
3. Modalitati de definire si utilizare a cursoarelor. |
Cursoare Introducere asupra cursoarelor explicite: · Cursoare explicite si cursoare implicite · Folosirea unui cursor explicit in codul PL/SQL · Listarea de doua sau mai multe modele pentru a declara si a controla cursoarele explicite · Crearea de cod PL/SQL care deschide un cursor si pune o data intr-o variabila · Utilizarea unui ciclu simplu pentru a prelua mai multe rânduri dintr-un cursor · Scrierea codului PL/SQL care închide un cursor după preluarea datei intr-o variabila Folosirea atributelor cursoarele explicite: · Definirea structurii înregistrare folosind atributul %ROWTYPE · Scrirea de cod PL/SQL pentru a procesa rândul unui set activ folosind tipurile de înregistrare din cursoare · Preluarea informaţiilor despre starea unui cursor explicit folosind atributele cursoarelor Ciclul FOR: · Explicarea avantajelor folosirii ciclului FOR · Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara un cursor si a-l manipula intr-un ciclu FOR · Scrierea de cod PL/SQL care conţine un ciclu FOR Cursoare cu parametri: · Determinarea beneficiile folosirii parametrilor cu cursori · Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula un cursor cu parametru Folosirea cursoarelor pentru actualizare: · Scrierea de cod PL/SQL pentru a bloca rândurile folosind a funcţie potrivita · Urmarirea efectului funcţiei NOWAIT pentru actualizarea unui cursor · Scrierea de cod PL/SQL pentru a folosi rândul curent intr-o declaraţie UPDATE sau DELETE Folosirea mai multor cursoare: · Necesitatea folosirii mai multor cursoare pentru a produce rapoarte · Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula mai multe cursoare in cicluri incluse unul in celalalt. · Scrierea de cod PL/SQL pentru a declara si manipula mai multe cursoare folosind parametrii. |
4. Editarea functiilor care gestionează excepţiile astfel incat programul sa se întrerupă când este întâlnita o excepţie PL/SQL. Aceste funcţii fac programul mai robust, specificând acţiunile finale înaintea terminării blocului de comenzi. Utilizarea serverului Oracle si a excepţiilor definite de utilizator. Determinarea scopului variabilelor si utilizarea acestor cunostiinte pentru a recunoaste efectele excepţiilor care se propaga in subprograme.
|
Tratarea erorilor Gestionarea excepţiilor · Descrierea avantajelor includerii excepţiilor in codul PL/SQL · Descrierea scopului unei secţiuni EXCEPTION intr-un bloc PL/SQL · Crearea de cod PL/SQL pentru a include o secţiune EXCEPTION · Listarea ghidurilor pentru gestionarea excepţiilor Determinarea excepţiilor in serverul Oracle · Descrierea si furnizarea unui exemplu de eroare definita de serverul oracle · Descrierea si furnizarea unui exemplu de eroare definita de programatorul PL/SQL · Distincţia intre erorile gestionate explicit si implicit de serverul racle · Crearea de cod PL/SQL pentru a găsi o eroare predefinita in serverul Oracle · Crearea de cod PL/SQL pentru a găsi o eroare nepredefinita in serverul Oracle · Crearea de cod PL/SQL sa identifice o excepţie de un cod de eroare sau de un mesaj de eroare Găsirea excepţiilor definite de utilizator · Crearea de cod PL/SQL pentru a denumi o eroare definita de utilizator · Crearea de cod PL/SQL pentru a crea o exceptie · Crearea de cod PL/SQL pentru a gestiona o excepţie · Crearea de cod PL/SQL pentru a folosi functia RAISE_APPLICATION_ERROR Recunoaşterea scopului variabilelor · Descrierea regulile pentru domeniul unei variabile când variabila este inclusa intr-un bloc · Recunoasterea unei eroari de domeniu a unei variabile când o variabila este folosita intr-un bloc · Descrierea domeniul unei excepţii · Recunoasterea unei eroari in domeniul unei excepţii când eroarea se afla intr-un bloc · Descrierea efectului propagării excepţiilor in blocuri |
5. Crearea, identificarea si corectarea erorilor din proceduri. Utilizarea parametrilor simpii pentru introducerea informaţiilor in proceduri. Utilizarea procedurile PL/SQL ce suporta mai multe moduri parametrice care permit parametrilor nu numai sa introducă date intr-o procedura, dar si sa returneze informaţia apelând blocul PL/SQL.
Stergerea procedurilor si vizualizarea acestora in dictionarul de date.
|
Proceduri Crearea procedurilor · Diferenţe intre blocuri anonime si subprograme. · Identificarea beneficiilor subprogramelor · Definirea procedurilor · Descrierea modalitatilor de apel a unei proceduri înregistrate · Listarea etapelor in crearea unei proceduri Folosirea parametrilor in proceduri · Descrierea modalitatii prin care un parametru contribuie la o procedura · Definirea unui parametru · Crearea unei proceduri folosind un parametru · Accesarea unei proceduri cu parametri Parametrii de trecere · Listarea tipurilor de parametrii · Crearea unei proceduri care foloseşte parametrii de trecere · Identificarea de metode pentru a folosi parametrii de trecere · Descrierea opţiunii DEFAULT pentru parametrii Functii Crearea funcţiilor · Definirea o funcţie înregistrata · Crearea unui bloc PL/SQL care conţine o funcţie · Listarea modurile in care poate fi apelata o funcţie · Crearea un bloc PL/SQL care apelează o funcţie cu parametrii · Listarea paşilor in crearea unei funcţii · Descrierea diferenţelor dintre proceduri si funcţii Folosirea funcţiilor in declaraţii SQL · Listarea avantajelor funcţiilor definite de utilizator in declaraţii SQL · Listarea locurile unde funcţiile definite de utilizator pot fi apelate dintr-o declaraţie SQL · Descrierea restricţiile in apelarea funcţiilor din declaraţiile SQL Revizuirea dicţionarului de date · Descrierea scopurilor unui dicţionar de date · Determinarea diferenţei dintre cele 3 tipuri de vizualizare ale unui dicţionare de date · Scrierea declaraţiilor SQL SELECT pentru a prelua informaţii din dicţionarul de date · Explicarea folosirii funcţiei DICTIONARY ca un motor de căutare in dicţionarul de date Gestionarea procedurilor si funcţiilor · Descrierea propagarii excepţiile · Steargerea unei funcţii si a unei proceduri · Folosirea dicţionarului de date pentru a identifica si gestiona programele înregistrate Trecerea in revista a privilegiilor de obiect · Listarea de mai multe privilegii de obiect · Explicarea unei funcţia EXECUTE · Scrierea declaraţiei SQL pentru a da si a revoca privilegiile de obiect |
III. Valori si atitudini
1. Dezvoltarea creativitatii si imaginatiei in solutionarea unor probleme
2. Canalizarea eforturilor de progres in sensul dezvoltarii capacitatilor de programare solicitate de catre societatea moderna
3. Utilizarea sistemului Oracle Application Express pentru a realiza aplicatii din diverse domenii de activitate impletind cunostintele de informatica cu cele din alte discipline
4. Dezvoltarea capacitatii de evaluare prin munca in echipa si analiza lucrarilor realizate
5. Stimularea initiativei si diversificarea preocuparilor in domeniul serviciilor IT.
IV. Sugestii metodologice
Cursul are o mare intindere din punct de vedere conceptual si astfel elevii sunt incurajati sa identifice conexiuni informationale si chei de rezolvare a situatiilor complexe din diverse studii de caz.
Curriculum-ul „Limbajul PL/SQL” angajeaza elevii in design-ul activitatilor pentru dezvoltarea cunostintelor profesionale esentiale incurajand lucrul in echipa si expunerea de proiecte. In spatele acestui scop, curriculum-ul gaseste modalitatea de a antrena elevii in activitati ce ii vor ajuta sa se dezvolte ca persone in diverse domenii culturale ale lumii.
PL/SQL este un curs conceput pentru a invata elevii cum sa comunice cu o baza de date relationala, sa organizeze si sa conduca datele folosind limbajul de interogare a bazelor de date. Comenzile PL/SQL sunt folosite pentru crearea tabelelor, actualizarea, extragerea, modificarea, stergerea si organizarea datelor din BD prin utilizarea elementelor specifice PL/SQL.
Pentru buna desfasurare a orelor si pentru realizarea competentelor propuse se vor avea in vederea:
-crearea de conturi individuale de lucru pentru elevi in sistemul educational pus la dispozitie de Oracle Internet Academy unde sunt pot fi gasite materiale de studiu ce urmaresc curriculum propus precum si teste on-line de final de capitol pentru verificarea cunostintelor acumulate;
-prezentarea de proiecte si alte aplicatii incepand cu nivelul grupei de elevi si pana la sesiuni de comunicari;
-intocmirea de portofolii ce vor contine proiectele ce urmaresc „Limbajul PL/SQL” pe baza diverselor studii de caz si a scripturilor realizate folosind Oracle Application Express.
Bibliografie
· Data Modeling and Relation Data Base Design, Vol I. Instructor Guide, Oracle University, iulie 2001
· Introduction to Oracle 9i : SQL Vol I, II.Instructor Guide, Oracle University, iulie 2001
· Introduction to Oracle 8i : SQL – Oracle
· PL/SQL – Oracle, Vol I, II.Instructor Guide, Oracle University, iulie 2007
REALIZAREA DE INSTRUMENTE DIDACTICE IT PENTRU PREDAREA STIINTELOR
v durata cursului : doi ani (1h/sapt), clasa a X-a si a XI-a
Nominalizarea clasei/grupei : Cursul se adreseaza elevilor care doresc sa participe la realizarea de lectii sau momente didactice ale lectiilor asistate de calculator din cadrul ariei curriculare Matematica si stiinte. Este un opţional integrat la nivelul mai multor arii curriculare.
Motivatia oportunitatii cursului optional:Ofera profesorilor si elevilor posibilitatea de-a valorifica experienta didactica si cunostiintele in domeniul IT prin realizarea de soft educational. Pentru a asimila noile tehnologii, pentru a le utiliza eficient, pentru a creşte accesul la resurse educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare, cursul isi propune sa antreneze elevii in realizarea de produse informatice care sa constituie instrumente IT de predare a cunostiintelor.
Motivatia capacitatii de a sustine cursul:Cursul este sustinut de trei profesori titulari : Silvia Moraru – prof. chimie, Ioana Stoica – prof. fizica, Rodica Cherciu – prof. informatica. Experienta didactica si pedagogica a celor trei profesori in realizarea de soft educational, participarea la numeroase simpozioane nationale si internationale pe aceasta tema , cu prezentarea unor softuri educationale interesante, omologate de OSIM si premiate, sustin profesionalismul si succesul de necontestat al cursului.
Obiective :
· Formarea si dezvoltarea deprinderilor de utilizare a mijloacelor moderne de comunicare , utilizarea noilor tehnologii, în contextul nevoii de formare a unei "culturi digitale", ca element esenţial al bagajului minimal de competenţe al elevilor ;
· Utilizarea aplicatiilor software specializate pentru realizarea de soft educational: FLASH;
· Identificarea conexiunilor dintre informatica, fizica si chimie;
· Elaborarea de scenarii si construirea de momente didactice pentru explicarea unor fenomene, procese, procedee .
· Modelarea unor fenomene fizice si chimice, precum si realizarea de experimente în laboratoare virtuale care sa permita o intelegere mai buna a acestora in cazul in care nu pot fi analizate in laboratoarele reale ale scolii.
· Prelucrarea datelor experimentale, date obţinute din observaţii în natură sau prin realizarea unor experimente , care pot fi prelucrate conform scopului propus, prin utilizarea unor programe adecvate de calculator. Prelucrarea datelor experimentale poate să includă realizarea unor calcule, calculul erorilor, reprezentări grafice etc. Se poate realiza astfel o reducere a timpului afectat unor operaţiuni simple în favoarea unor activităţi de învăţare care să implice procese cognitive de rang superior.
Astfel, elevii noştri sunt stimulaţi să-si construiască propria cunoaştere prin utilizarea instrumentelor tehnologice din ce în ce mai performante.
Calea de urmat pentru atingerea obiectivelor propuse vizează în special asimilarea noilor tehnologii, pentru a le utiliza eficient, pentru a creşte accesul la resurse educaţionale digitale şi pentru a crea noi medii virtuale de învăţare
i. să continue eforturile pentru integrarea efectivă a TIC în sistemele de educaţie şi formare, ca parte importantă a procesului de adaptare cerut de Concluziile de la Lisabona şi de Raportul asupra obiectivelor concrete ale sistemelor de învăţământ;
ii. să valorifice potenţialul Internet-ului, tehnologiilor multimedia şi mediilor virtuale de învăţare pentru stimularea educaţiei de-a lungul întregii vieţi şi pentru creşterea accesului la oportunităţi de formare;
iii. să asigure cadrul necesar pentru integrarea accelerată a TIC în curriculumul preuniversitar şi în cel de la nivelul învăţământului superior;
iv. să continue eforturile pentru pregătirea iniţială şi continuă a cadrelor didactice în utilizarea pedagogică a noilor tehnologii, în contextul nevoii de formare a unei "culturi digitale", ca element esenţial al bagajului minimal de competenţe ale educatorului;
v. să încurajeze factorii de decizie de la nivel local, regional şi naţional, precum şi persoanele din structurile administrative ale instituţiilor de învăţământ şi formare să ajungă la nivelul necesar de înţelegere a potenţialului oferit de TIC pentru instruire, cu scopul de a integra şi a gestiona eficient noile tehnologii;
vi. să accelereze dotarea cu echipamente şi crearea infrastructurii pentru educaţie şi formare, în ritmul cerut de avansul tehnologic, precum şi asigurarea resurselor umane necesare pentru suport şi servicii de întreţinere;
vii. să încurajeze dezvoltarea materialelor de predare şi învăţare în format digital, pentru a asigura calitatea ofertelor educaţionale online; să asigure mecanisme de suport adecvate, cu scopul de a facilita opţiunile cadrelor didactice, trainerilor şi managerilor şcolari pentru produse electronice de calitate;
viii. să valorifice oportunităţile oferite de standardizarea în domeniul digitizării şi documentării pentru facilitarea accesului la arhive, biblioteci, muzee, precum şi pentru utilizarea pedagogică a acestor resurse culturale;
ix. să susţină dezvoltarea şi adaptarea didacticilor inovative, care integrează utilizarea noilor tehnologii în cadrul mai larg al abordărilor cross-curriculare; să susţină noi abordări şi metode pedagogice care utilizează TIC, pentru a stimula formarea şi a creşte motivaţia elevilor pentru învăţare;
x. să exploateze potenţialul de comunicare al TIC pentru a încuraja conştiinţa apartenenţei europene, schimburile şi colaborarea la toate nivelele educaţiei, în special în şcoli; să ia în considerare posibilitatea integrării acestor experienţe europene în curriculumul formal şi să susţină mobilitatea ca dimensiune importantă a sistemului de formare, dezvoltând noi abilităţi şi competenţe cerute de societatea multilingvă şi multiculturală;
xi. să susţină şi să stimuleze cooperarea şi schimbul de informaţii, experienţe şi bune practici, în cadrul comunităţilor virtuale; să promoveze noi forme de cooperare între cei care învaţă şi între formatori pentru a stimula crearea de reţele la toate nivelurile în domeniul multimedia, utilizarea educaţională a Internet-ului, instruire asistată de calculator şi elearning;
xii. să valorifice experienţele din cadrul unor iniţiative precum European Schoolnet sau European Network of Teacher Education Policies (ENTEP);
xiii. să promoveze dezvoltarea comună, la nivel european, a curriculumului mediat de TIC pentru învăţământul superior, prin încurajarea unor construcţii pe baza modelelor de certificare şi asigurare a calităţii în învăţământul superior (în continuarea procesului Sorbona/ Bologna); să motiveze universităţile, facultăţile şi departamentele pentru realizarea de activităţi pedagogice inovative prin utilizarea TIC;
xiv. să intensifice activităţile de cercetare în eLearning, în special în domeniile îmbunătăţirii performanţei în învăţare prin TIC, dezvoltării unor modele pedagogice specifice, implicaţiilor predării şi învăţării asistate de calculator, precum şi să stimuleze cooperarea internaţională în această privinţă;
xv. să promoveze parteneriatul între sectoarele public şi privat pentru dezvoltarea eLearning prin încurajarea schimbului de experienţe, dialogului asupra tehnologiilor multimedia şi transferului de tehnologie;
xvi. să monitorizeze şi să analizeze procesul de integrare şi utilizare a noilor tehnologii pentru predare, formare şi învăţare.