logo
Sesiuni ECDL

Sesiuni ECDL


logo
Institut C++



logo
Regulamentul de organizare si functionare

Regulament


logo
Pagina Facebook


logo
Vrei sa devii vianist ?


Atunci hai sa vorbim pe forum!

button



 

ARIA CULICURALA – MATEMATICA SI STIINTE

EVOLUŢIA SISTEMELOR FIZICE

An şcolar 2009-2010

 

                                                        

                                      Profesori:   Corina Dobrescu

                                                          Florina Stan

                                                          Daniel Ovidiu Crocnan

 

I.NOTĂ DE PREZENTARE

 

 

        Elaborarea si aplicarea noului curriculum au în vedere, printre altele, posibilitatea

construirii unor parcursuri individuale de învatare printr-o ofertă curriculară flexibilă, adaptată specificului scolii si intereselor elevilor.

        Evolutia sistemelor fizice este o temă complexa ce raspunde dorintei de explorare si descoperire a mediului inconjurator de catre elevii de liceu.

Aceasta tema se reflecta semnificativ în curriculumul national, în cel formal sau nonformal.

       Optionalul porneste de la competentele generale ale disciplinei, definite în programa de trunchi comun si deduce noi competente specifice care vor fi realizate prin operarea cu noi continuturi vizând teme, capitole care nu sunt cuprinse în programa de trunchi comun.

       Programa cuprinde noi competente specifice, în corelatie cu cele deja existente în programa de trunchi comun, precum si continuturi cu ajutorul cărora se pot construi aceste competente.

       Prin parcurgerea acestui curs , elevul de liceu va putea sa-si dezvolte capacitatile de explorare, investigare, analiza si rezolvare de probleme, pornind de la situatiile reale, existente in cotidian.

 

II. ARGUMENTE ÎN FAVOAREA ACESTUI CURS

 

 

         Intelegerea fenomenelor fizice care duc la evolutia tuturor sistemelor fizice este un lucru esential in dezvoltarea sociala , comportamentala si cognitiva a adolescentului ,elev de liceu. Evolutia oricarui sistem fizic este determinata de anumite legi , a caror forma depinde atat de natura sistemului considerat cat si de interactiunile acestuia cu mediul inconjurator. Astfel, fiecare componenta a unui sistem fizic isi are rolul sau bine stabilit in cadrul  sistemului. Evolutia unui sistem fizic este influentata atat de comportarea  elementelor componente cat si de influenta sistemelor fizice exterioare.

         Acest curs optional ofera elevilor :

v    o motivatie puternica in a analiza toate fenomenele inconjuratoare;

v    modalitati de explorare si  explicare a fenomenelor ce duc la evolutia sistemelor fizice in diverse situatii;

v    un ghid de comportare sociala , avand in vedere interactiunea tuturor sistemelor fizice.

 

 

Grupul tinta: cursul se adreseaza elevilor din ciclul superior al liceului(clasa a XI-a si clasa a XII-a).

 

Numar de ore: 1 ora pe saptamana

 

Locul de desfasurare : laboratorul de fizica sau laboratorul AEL

 

Modalitati de evaluare : 

·        teste de evaluare

·        eseuri

·        proiecte

·        portofolii

 

III. COMPETENŢE GENERALE

 

 

1. Utilizarea informatiei provenite din mediul inconjurator.

2. Crearea de abilitati in vederea observarii , masurarii si verificarii experimentale a fenomenelor fizice.

3. Rezolvarea de probleme, prin aplicarea metodelor, tehnicilor si procedeelor specifice fizicii.

4. Integrarea cunostintelor provenite de la alte discipline(biologie, chimie, geografie).

5. Stimularea interesului pentru cunoastere, si dezvoltarea unor atitudini pozitive fată de sine si fată de ceilalti.

 

 

IV. VALORI ŞI ATITUDINI

 

1. Informatiile incluse în această programă costituie mijloace pentru formarea intelectuala, comportamentala si sociala a elevului de liceu .

2. Valoarea  cunostintelor si continuturilor din acesta programa cat si perceperea corectă a acestora, poate da nastere unor atitudini corecte in legatura cu fenomenele fizice  si cu influentele acestora asupra vietii cotidiene.

3. Afirmarea nestingherită a personalitătii elevului.

4. Constientizarea raportului de identitate si diferentă în relationarea individului cu mediul  inconjurator.

5. Întelegerea rolului fizicii în viata cotidiana, ca factor de predictie a schimbărilor.

6. Stimularea interesului pentu cercetarea legilor ce stau la baza evolutiei tuturor fenomenelor fizice.

 

V. LISTA DE CONŢINUTURI

 

Cap. 1 Sisteme fizice.

Cap. 2 Evolutia sistemelor mecanice.

Cap. 3 Evolutia sistemelor termodinamice.

Cap. 4 Comportarea retelelor electrice in curent continuu si in curent alternativ.

Cap. 5 Retele electrice in regim tranzitoriu.

Cap. 6  Analogii intre evolutia sistemelor mecanice si a sistemelor electromagnetice.

 

VI. COMPETENŢE SPECIFICE ŞI DOMENII DE CONŢINUT

 

Cap.1 Sisteme fizice

 

Competente specifice

C.1. Identificarea sistemelor fizice existente in natura.

C.2. Încadrarea unui sistem fizic intr-o anumita categorie.

C.3. Identificarea proprietatilor sistemelor fizice .

C.4. Caracterizarea sistemelor fizice cu ajutorul marimilor fizice specifice.

 

1.1. Sistem fizic – definitie, proprietati.

1.2. Tipuri de sisteme fizice

1.3. Marimi fizice specifice fiecarui tip de sistem fizic.

1.4. Interdependenta sistemelor fizice din natura.

 

Cap.2 Evolutia sistemelor mecanice

C.1 Exprimarea unei opinii în legatura cu evolutia unui sistem mecanic in functie de tipul sistemului si de conexiunile cu sistemele inconjuratoare .

C.2 Recunoasterea continuitătii, schimbării si a cauzalitătii în evolutia

Sistemelor mecanice.

C.3 Examinarea efectelor ce apar in urma unor actiuni diferite asupra sistemelor mecanice.

C.4 Analizarea factorilor care influenteaza evolutia unui sistem fizic.

C.5 Construirea de afirmatii pe baza observatiilor experimentale si formularea de

concluzii in legatura cu evolutia unui sistem mecanic aflat in anumite conditii de mediu .

 

2.1. Sistem mecanic – definitie, proprietati , clasificare.

2.2. Marimi fizice caracteristice unui sistem mecanic.

2.3. Influenta unor fenomene fizice in evolutia sistemelor mecanice.

2.4. Conexiunea sistemelor mecanice si evolutia acestora.

 

Cap.3 Evolutia sistemelor termodinamice

C.1 Exprimarea unei opinii în legatura cu evolutia unui sistem termodinamic in functie de tipul sistemului si de conexiunile cu sistemele inconjuratoare .

C.2 Recunoasterea continuitătii, schimbării si a cauzalitătii în evolutia

sistemelor termodinamice.

C.3 Examinarea efectelor ce apar in urma unor actiuni diferite asupra sistemelor termodinamice.

C.4 Analizarea factorilor care influenteaza evolutia unui sistem termodinamic.

C.5 Construirea de afirmatii pe baza observatiilor experimentale si formularea de concluzii in legatura cu evolutia unui sistem termodinamic aflat in anumite conditii de mediu .

 

3.1. Sistem termodinamic – definitie, proprietati , clasificare.

3.2. Marimi fizice caracteristice unui sistem termodinamic.

3.3. Influenta unor fenomene fizice in evolutia sistemelor termodinamice.

3.4. Conexiunea sistemelor termodinamice si evolutia acestora.

 

Cap. 4 . Comportarea retelelor electrice in curent continuu si curent alternativ

C.1 Exprimarea unei opinii în legatura cu evolutia unei retele electrice in functie de natura curentului electric aplicat .

C.2 Recunoasterea continuitătii, schimbării si a cauzalitătii în comportarea retelelor electrice.

C.3 Examinarea efectelor ce apar in urma aplicarii unor tensiuni diferite atat ca valori cat si ca natura.

C.4 Analizarea factorilor care influenteaza comportarea retelelor electrice.

C.5 Construirea de afirmatii pe baza observatiilor experimentale si formularea de concluzii in legatura cu o posibila comportare a unei retele electrice.

 

4.1. Retele electrice– definitie, proprietati , clasificare.

4.2. Parametrii de functionare ai retelelor electrice.

4.3. Influenta conditiilor de mediu in construirea retelelor electrice.

4.4. Conditii de functionare in regim de siguranta a retelelor electrice.

Cap.5 Retele electrice in regim tranzitoriu

C.1 Identificarea fenomenelor ce apar intr-o retea electrica in functie de tipul retelei si de modul de interactiune cu mediul exterior.

C.2 Recunoasterea continuitătii, schimbării si a cauzalitătii în evolutia retelelor electrice.

C.3 Examinarea efectelor ce apar in urma stabilirii regimului stationar intr-o retea electrica.

C.4 Analizarea factorilor care influenteaza regimul tranzitoriu intr-un circuit electric.

 

5.1. Circuite electrice simple in regim tranzitoriu.

5.2. Modificarea parametrilor ce caracterizeaza un circuit electric in

decursul regimului tranzitoriu.

5.3. Influenta unor fenomene fizice in decursul regimului tranzitoriu.

5.4. Efectele regimului tranzitoriu in retelele electrice casnice.

Cap.6 Analogii intre evolutia sistemele mecanice si a sistemele electromagnetice

C.1 Identificarea asemanarilor intre unele sisteme mecanice si anumite sisteme electromagnetice.

C.2 Descoperirea unor similitudini intre marimile ce caracterizeaza un sistem mecanic si unul electomagnetic.

C.3 Construirea unei analogii intre evolutia unui sistem mecanic si a unui sistem electromagnetic.

C.4 Analizarea conexiunilor ce pot lua nastere intre un sistem mecanic si un sistem electromagnetic.

C.5 Evidentierea importantei construirii unei analogii.

 

6.1. Construirea unei analogii.

6.2. Analogia dintre un oscilator liniar armonic si un circuit oscilant simplu.

6.3. Analogia dintre diferiti oscilatori mecanici si anumite circuite oscilante.

6.4. Analogia dintre undele mecanice si anumite unde electomagnetice.

 

 

VII. SUGESTII METODOLOGICE

 

1. Probe orale clasice  tip “dezbatere”, sau “problematizare”.

2. Probe scrise de tip grila cu itemi – cu raspuns unic, cu raspuns multiplu, cu raspuns grupat sau de tip cauza- efect.

3. Folosirea unor metode active: descoperirea, problematizarea, demonstratia argumentată, pentru formarea unor competente durabile.

4. Realizarea de observatii pe fise proprii de lucru, dezbateri argumentate.

5. Operarea cu diferite alternative (reale sau imaginate) pentru descoperirea adevărului fizic.

6. Elaborarea de referate, proiecte sau portofolii, individuale sau în grup.

7. Utilizarea gândirii critice si investigatiei.

8. Integrarea noilor tehnologii multimedia în procesul de predare-învătare.

 

VIII. BIBLIOGRAFIE

 

[1.] V. Fălie,T. Angelescu. C. Dobrescu, A. Mihul; Manual de fizică, clasa a IX-a,

Ed. Didactica si Pedagogică; 2002.

[2.] Anatolie Hristev; Probleme de fizică pentru licee, bacalaureat și admitere în facultăți

(Mecanică; Termodinamică, Electricitate); Ed. Prometeu; 1991.

[3.] Ioan Druică Zeletin, Armand Popescu; Probleme de fizică (Mecanică; Electricitate);

Ed. Foton; I. D. Z. 1995.

[4.] Octavian Radu; Probleme de fizică pentru liceu. Mecanică; Ed. Corint; 1997.

[5.] * * * Probleme de fizică din revista KVANT (vol I, III, IV) Ed. Didactică și

Pedagogică; 1993.

[6.] Traian I. Crețu; Teorie și probleme; Editura Tehnică 1993.

[7.] Constantin Corega, Mihai Todică, Viorel Săndulache, Simion Aștilean;

Probleme de fizică; Ed. Facla 1990.

[8.] Gh. Vlăducă, N. Gherbanovschi, M. Melnic, C. Ciobotariu, I. Munteanu, A. Rusu, I. Vîța;

Probleme de fizică pentru clasele XI – XII; Ed. Didactică și Pedagogică; 1983.

[9.] Constantin Corega, Seryl Talpalaru; Teste de fizică, Termodinamică și electricitate;

Editura Polirom; 1999.

[10.] Constantin Mantea; Culegere Mantea I; Editura Mira; 1993.

[11.] Octavian Rusu; A. Galbură; C. Georgescu; Fizică moleculară, atomică și nucleară;

Sistem grilă; Ed. Niculescu; 1996.

[12.] Catedra de fizică de la Universitatea Politehnică București; Teste de fizică pentru

candidații la concursul de admitere; Ed. Bren; 1999.

[13.] A. Hristev; Mecanică și acustică; Ed. Didactică și Pedagogică; 1982.

[14.] R. Charlot; C. Walter; Fondements de la Physique; Librarie Classique Eugène Belin;

Paris; 1981.

[15.] Didona Niculescu; Complemente de fizică; Ed. Eficient; 1997.

[16.] Didona Niculescu; Fizică, teste grilă pentru admiterea la medicină; Ed. Eficient; 1997.

[17] Ejvind Flensted-Jensen; Poul Hanghűj; Poul Thomsen; El i hverdagen; Gyldendalske

Bghandel; Copenhagen; 1990.

[18.] Al. Nicula, Gh. Cristea, S. Simon; Electricitate și magnetism; Ed. Didactică și

Pedagogică; 1982.

[19] I. Moisil; G. Moisil; C. Păunescu; Îndrumătorul profesorului pentru predarea fizicii

în gimnaziu; Ed. Didactică și Pedagogică; București; 1978.

[20.] Gabriela Cone, Gh. Stanciu, St. Tudorache; Probleme de fizică pentru liceu

(Vol. I și II); Ed. Academiei; 1986.

[21.] Marius Preda, Paul Cristea; Probleme de electricitate; Ed. Tehnică, București ; 1978.

[22.] Gh. Cristea; I. Ardelean; Elemente fundamentale de fizică ; Ed. Dacia; 1985.

[23.] I. Bunget; L. Burlacu; Compediu de fizică pentru admiterea în învățământul superior;

[24.] C. Dobrescu, F. Stan; Manual de fizică, clasa a XI-a, Ed. Nedion; 2006.

[25.] V. Ovanes, C. Dobrescu, F. Stan; Manual de fizică, clasa a X-a, Ed. Niculescu; 2000.

[26.] Daniel Ovidiu Crocnan, Mircea Corneliu Fronescu; Manual de fizică, clasa a IX-a, Ed. Sigma; 1999.